مشاور کنکور

سلام دوستان عزیز وقتتون بخیر 

امروز گفتم با خودم به عنوان اولین پست درباره موفق شدن صجبت کنم شاید خیلی ها درباره این موضوع سوال داشته باشند برای مثال تا به حال به این موضوع دقت کرده اید چه چیزی می تواند یک دانش آموز کنکوری را به موفقیت برساند؟!!

قبول دارم اکثریت شما به این موضوع فکر می کنید عامل موفقیت چیزی نیست جز = مطالعه کردن - تلاش کردن - سخت درس خواندن 

ولی به نظر شما این یک قالب ذهنی برای ما نیس ما دائما درحال بررسی مشکلات زندگی خودمون هستیم و در این مسیر همیشه خودمون رو مقصر این مشکلات می دانیم و تازمانی که ناامید نکنیم خودمون رو ول کن نیستم ؟!! قبول ندارید ؟!!

ما همیشه با منفی نگری می خواهیم به خودمون اثبات کنیم که موظف هستیم تلاش زیاد داشته باشیم تا موفق بشیم و اگر یک روز نمره بیست نگرفیتم پس باید بمیریم و دیگر تلاش نکنیم 

چرا واقعا ؟؟

دلیل این موضوع برای من مشاوره تحصیلی با بررسی کردن مورد های مشاوره ام مشخص شد 

اکثر دانش آموزان به دنبال این هستند که بهترین باشند در حالی که بهترین بودن خیلی وقت ها شدنی نیست !!

بذارید مثال بزنم : 

من می خواهم در مدرسه نفر اول باشم این عالیه مگرنه ؟

اما اگر من بخواهم در جشنواره های مدرسه و شورای دانش آموزی و کلی زمینه مختلف دیگر هم اول باشم چی ؟

بازم خوبه ؟

طبیعتا نه ، چون من برای اول شدن باید تمام وقت خودم را بذازم تا اول بشم و این تقریبا ممکن نیست که من در همه جا اول باشم 

پس من در اول را باید به عنوان یک دانش آموز با کمال گرایی آشنا باشم و آن را حل کنم 

حالا برای یک کنکوری کمال گرایی ینی چی ؟

کمال گرایی یعنی خواستن همه چیز به طور کامل و به معنی ساده کلمه سوپر من بودن 

اما کجاش بده ؟ 

به شما حق میدم همیشه به ما گفتن کمال گرا باش همه چیز را بخواه ، اما هیچ کس به ما نگفته که با خواستن همه چیز به طور کامل چه بلایی سر ما می آید 

من به شما می گوییم :

تا به حال دقت کرده اید وقتی امتحان دارید و معلم از شما می خواهد که تکالیف مشخص شده را برای او ارسال کنید چه حسی دارید ؟

حس اذیتت بودن یا حس فشار 

آیا دائم معلم خودتان رو فحش نمی دهید طبیعتا درست است منم بودم میدادم 

این مثال و حس و حال یک فرد کمال گرا است 

او در حالی که تلاش به حل کردن یک مشکل دارد باید با مشکل دیگری مواجه شود و حل این مشکلات بسیار سخت خواهد بود و مطمئن باشد به زودی از درس دست میکشد و به سراغ خواب میرود چون خسته شده و ناامید 

این داستان شما کنکوری عزیز است 

شما اگر قرار باشد در همه زمینه ها موفق شود و در همه درس ها نمره کامل بدست آورد تقریبا غیر ممکن است به نتیجه مطلوبی در ادامه برسی چون به زودی خسته می شود و در زمانی که باید تلاش کنی می خوابی !!

به حرفای من ایمان داشته باش 

در پست بعدی درباره ویژگی های کمال گرایی صحبت می کنم