سلام دوستان در این بخش از مقاله های این بلاگ قرار است دربارهی ترتیب خواندن شیمی کنکور صحبت کنیم 

بهترین ترتیب مطالعه مباحث شیمی کنکور چگونه است؟

قسمت مسائل شیمی کنکور، عنوانی است که باید در طول برنامه درسی بلند مدت و به صورت ترکیبی اجرا شود. مسائل سال دهم-یازدهم و دوازدهم باید به صورت پیوسته و زنجیره‌ای مطالعه شود. با توجه به این توضیحات به ترتیب بندی زیر دقت کنید.

  1. مطالعه مسائل  شیمی  کنکور به صورت پیوسته و ترکیبی
  2. مفاهیم دهم
  3. مفاهیم یازدهم
  4. مفاهیم دوازدهم

این بلاگ براساس مقاله ترتیب خواندن فصل های شیمی برای کنکور چیست؟ از کیادرس برداشته شده است 

درس شیمی در کنکور باید به عنوان یکی از دروس میانه به حساب می آید منظورم از کلمه میانه این است که برای رشته های ریاضی شاید این درس از دیدگاه محاسباتی جذاب باشد و آنها دوست داشته باشند و مسائل را در درس شیمی حل کنند و برای دانش آموز های تجربی مفاهیم اهمیت بیشتری دارد

اگر به این موضوع دقت کنید متوجه میشوید که شامل دو بخش بسیار مهم است :

بخش اول بخش مفاهیم درس شیمی باشد در این بخش ما باید بر روی متن کتاب و مفاهیم اصلی شیمی مسلط شویم همانطور که واضح است بدون مطالعه اصولی نمی توان مفاهیم شیمی را به خوبی یاد گرفت و بدون یاد داشتن بخش اول انتظاری برای تسلط بر روی بخش محاسبات نباید داشته باشیم

درس شیمی به عنوان یکی از دروس اختصاصی کنکور تجربی و ریاضی می تواند اهمیت بسیاری برای دانش آموزان دو گروه داشته باشد

به گونه ای که اگر دانش آموز های ریاضی بتوانند در کنکور بر روی این درس تسلط یابند می توانند ضریب ۷ این درس را برای خود حفظ کنند

و دانش آموز های رشته تجربی نیز می‌توانند از ضریب ۹ این درس در کنکور تجربی استفاده کنند

زمان پاسخگویی به این درس در کنکور سراسری ۳۵ دقیقه تعیین شده است و هر دانش آموز در این زمان فرصت دارد به ۳۵ سوال درس شیمی پاسخ بدهد

با توجه به اینکه طراحان سوال علاقه‌مند هستند در درس شیمی مفاهیم را در کنار سرعت عمل قرار بدهند به همین دلیل تسلط روی بخش اول یعنی مفاهیم شیمی اهمیت بسیار زیادی دارد

کنکور های اخیر نشان می دهد که طراح های کنکور بیشتر از هر زمانی علاقه مند به سوالهای چند موردی شده‌اند این موضوع درباره درس شیمی بسیار اهمیت دارد که شما بر روی هر دو بخش تسلط داشته باشید بتوانید بخش اول یعنی مفاهیم را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید در بخش دوم با سرعت عمل بیشتری محاسبات را انجام دهید

همانطور در قسمت قبل درباره اهمیت درس شیمی صحبت کردم این مورد را باید ذکر کنم که درس شیمی نیاز به هدف گذاری جدی دارد

یعنی شما نمی توانید تصمیم بگیرید که من می خواهم فصل های شیمی را مطالعه کنم و روی مفاهیم آن سرمایه گذاری کنم ،اگر نمی توانم سوال ها را حل کنم بهتر از آنها را حذف کنم ؟!!

این مورد کاملاً اشتباه است شما در درس شیمی به دلیل تغییر دیدگاه طراحان کنکور نمی توانید دروسی را به راحتی حذف کنید بلکه باید دقت کنید که آیا این درس به عنوان بخش اصلی و پایه محاسبات یا مفاهیم می باشد یا نه؟

برای پاسخ به این سوال که چه افرادی نیاز به هدف گذاری دارند؟

باید به شما بگویم هر انسانی برای درس خواندن ابتدا نیاز به هدف گذاری دارد به دلیل اینکه شفاف بودن مسیر مطالعه به دانش آموزان کمک می کند که با قدرت به مطالعه بپردازند

به عبارت ساده تر برای هر دانش آموزی که انگیزه مطالعه کردن ندارد یا نمیتواند بین مباحث مختلف اهمیت قائل شود و بسیار سردرگم هست هدف گذاری اهمیت بسیار بالایی دارد

اگر من به عنوان یک دانش آموز ندانم از کجا باید مطالعه کنم طبیعتاً سر در گم میشوم و با ایجاد سردرگمی کم کم انگیزه خود را برای مطالعه کردن از دست میدهم پس من باید به طور شفاف بدانم برای چه می خواهم مطالعه کنم؟

و از کجا می خواهم مطالعه کنم؟

و حتی این را به طور کامل بدانم که چگونه می خواهم مطالعه کنم؟

در این بخش از مقاله :ترتیب خواندن فصل های شیمی برای کنکور قرار است درباره اولویت ها صحبت کنیم 

برای انتخاب مباحث مهم ابتدا باید در نظر بگیرید که رده بندی مطالعاتی شما چگونه است؟

درست است این کلمه بسیار مفهوم پیچیده ای دارد اما اگر کمی برای شما توضیح بدهم آن را به راحتی متوجه می شوید

رده بندی مطالعاتی(اولویت بندی) به زبان ساده همان هدف گذاری است

اما با این تفاوت که ما مشخص می کنیم مباحث مورد مطالعه ما از لحاظ آسان به دشوار چگونه باشد؟

آیا ما باید بر روی مباحث آسان بیشتر وقت بگذاریم؟ یا روی مباحث دشوار نظر شما درباره این موضوع چیست؟
از دیدگاه من به عنوان یک مشاور مباحث آسان مناسب دانش آموزانی است که وقت کم برای مطالعه دارند یا دیر شروع کرده اند یا علاقه به مطالعه کردن نداشتند

در نتیجه برای این افراد لیست از مباحث آسان مشخص می کنم این را باید به شما بگویم که رده بندی مباحث آسان به دشوار بستگی به دانش آموز دارد یعنی برای یک سری از دانش آموز ها مباحثی آسان است و برای دیگری هم این مباحث دشوار

بهترین روش برای دانستن دشوار یا آسان بودن مباحث آزمون دادن است من میبینم که دانش آموز ها در آزمون دادن می توانند سطح تسلط خود را بر روی مباحث مشخص کنند

و من به عنوان مشاور می توانم آنها را راهنمایی کنم که مباحث آسان را انتخاب کنند به همین دلیل به شما نیز پیشنهاد می‌کنم به سراغ آزمون دادن بروید با کمک آزمون دادن شما می‌توانید مباحث سخت و آسان خود را مشخص کنید

دومین عامل رده بندی برای مباحث شیمی می تواند پر سوال بودن یا به عبارت ساده تست خیز بودن باشد درباره این موضوع یک مقاله کامل در سایت کیادرس وجود دارد می توانید آن را مطالعه کنید

سومین عامل رده بندی مباحث در درس شیمی علاقه است شما میتوانید با مشخص کردن علاقه شخصی خود به یک سری از مطالب یا مباحث آنها را فیلتر کنیم

به این باور داشته باشید آنچه شما با علاقه مطالعه می کنید اثر بیشتری در نتیجه نهایی شما دارد

برای مثال دانش آموزی داشتم که علاقه شدیدی به فصل محلول ها داشت من بر اساس علاقه او تصمیم گرفتم که برنامه ریزی متناسب با فصل محلول ها به او بدهم 

و حتی این فصل را در میان روتین آن قرار بدهم نتیجه بسیار جالب بود این دانش آموز به طور عجیبی به سایر مباحث شیمی نیز علاقه مند شده بود

من به این جمله باور دارم که موفقیت ،موفقیت می آورد اول باید با علاقه پیشرفت کنی سپس مراحل پیشرفت برای شما آسان تر می شود

مباحث ساده شیمی دهم

فصل اول

فصل اول شیمی دهم با مطالب حفظی شروع میشود و در ابتدا شامل مطالب پایه‌ای و آسان است، بعد از ان مباحث آرایش الکترونی. واضح است که مطالب آرایش الکترونی مباحث ساده‌ای نیستند ولی به هیچ وجه قابل گذر کردن نیستند، این مطالب پایه‌ی خیلی از مباحث آینده خواهد بود، اگر مشکلی توی درک مطالب آرایش الکترونی دارید حتما مشکلاتتان را با این مبحث حل کنید و الا به مشکل برمیخورید. میتوانید از روش dlsدر شیمی کنکور استفاده کنید که روش جدید و نوین برای حل مسائل شیمی بدون محاسبات است فقط کافیست اینجا کلیک کنید و این روش را یاد بگیرید و در وقت خود صرفه جویی کنید.

فصل دوم

تا اواسط این فصل مطالب حفظی است ، که شامل مطالب باران اسیدی، لایه‌های هواکره و همچنین تغییرات دمایی و فشاری هواکره میشود. در ادامه فصل، با مباحث حل کردنی و مفهومی هم برخورد میکنید و یادگیری عمیق این موارد بسیار حائز اهمیت است . بعد از ان قسمت‌هایی در این فصل وجود دارد که میتوان گفت هم حل‌کردنی هست و هم حل‌کردنی نیست! مثل ساختار لوییس که باید مفهومش را خیلی خوب متوجه شوید.

این فصل همچنین شامل موازنه هم هست. تو این فصل مواردی مثل فرمول نویسی هم وجود دارد که جزو مطالب پایه به حساب می آید و احتمالا مستقیما از آن سوال طرح نمیشود.

فصل سوم

این فصل معمولا فصل سختی به حساب می آید اما مطالب ساده‌ای هم مثل الکترولیت و پیوند‌های قطبی و ناقطبی مباحث مربوط به رسانا و نارسانا و مولکول‌های قطبی و ناقطبی رو هم شامل میشود که از همین موارد ساده هم احتمالا سوال طرح شود ، پس ارزش این را دارد که روی این مباحث سرمایه گذاری کنید.

منبع سایت کیادرس 

منبع خارجی 

https://in.nau.edu/academic-success-centers/how-to-study-chemistry/