چگونه در رشته تجربی دانش آموز موفقی باشیم 

سلام دوستان عزیز امروز قرار است مقاله های مرتبط با موفقیت در رشته تجربی را بررسی کنیم 

منبع این مقاله : چگونه رشته تجربی قبول شویم؟

قبول شدن در کنکور در واقع یکی از بزرگترین خواسته های هر دانش آموزی است و این خواسته با رسیدن به دانشگاه های برتر رشته های برتر برطرف میشود پس در هر حالت قبول شدن در کنکور معیار نیست چون الان همه در کنکور قبول میشوند

ولی قبول شدن در رشته دانشگاه های برتر (دانشکده پزشکی شهید بهشتی)  معیار اصلی هر دانش آموزی است

باید به این مورد توجه کنید که کنکور تنها میدانی برای رقابت در زمینه سواد و مطالعه نمی باشد بلکه کنکور میدان رقابتی برای سواد ،مهارت ،سرعت و… می باشد

پس برای قبولی در کنکور ۱۴۰۲ تجربی امیدوار به فقط مطالعه نباشید بلکه به این باور داشته باشید که برای رسیدن به رشته های برتر و دانشگاه های برتر باید علاوه بر مطالعه در زمینه تست زنی نیز مهارت کافی و سرعت کافی را کسب کند و سپس به قبولی در کنکور ۱۴۰۲ تجربی فکر کنید

نکته بسیار مهمی که دانش آموزان به آن بی توجه هستند

باورها و عقایدشان نسبت به هدف مورد نظر شان است برای مثال بسیاری از دانش آموزان فقط در ذهن خود این جمله را تکرار می کنند که من باید در فلان رشته قبول شوم ولی حرکتی نمیکند و این حرکت نکردند موجب این میشود که این کلمات مثبت یعنی قبول شدن در رشته مورد نظر

فقط باور کلامی باشد نه باور قلبی

من که اکثر دانش آموزان پیشنهاد می کنم قبل از اینکه هدف گذاری کند که می خواهند به رشته برتری برسند

اول درباره قبول شدن و رسیدن آن رشته و دانشگاه مورد نظر شان خیال پردازی کنند و خود را در آن حالت که به هدفشان رسیدند ببینند این عمل اثر بسیار مهمی در زندگی هر انسانی دارد تصور کردن اهداف نوعی شفاف سازی است
برای مثال من می خواهم بنز بخرم اول تجسم می کنم که من سوار بنزی هستم و سپس بنز را پارک می کنم و از تخیلاتم خارج می شود

و حالا به این فکر می کنم که:

آیا رسیدن به هدفم ارزشی دارد یا نه ؟
آیا واقعاً از ته دلم می خواهم به هدفم برسم یا نه ؟
من واقعاً مشتاق هدفم هستم یا نه؟

پاسخ دادن به این سوال ها خود مرحله اول موفقیت است
یادتان باشد اگر شما واقعاً میخواهید قبول شوید اول ببینید این خواسته از ته دل شما هست یا نه خیلی وقت ها دانش آموزان به اصرار پدر و مادر سراغ رشته هایی می روند که علاقه‌ای ندارند به همین علت این دانش آموزان باوری نسبت به قبول شدن در رشته مورد نظر را ندارند

و فقط زمان خود را صرف کار بیهوده می کنند

دانش آموزان تصور می کنند که اگر ذهن مثبت داشته باشند و کنار افرادی با ذهن منفی و یا منفی باف بشینند باز هم ذهن آنها مثبت خواهد بود و آنها می توانند برای رسیدن به هدف شان به جنگند

اما این تفکر کاملاً اشتباه است چرا که طبق قوانین ریاضی منفی در مثبت، منفی می شود پس دومین شرط موفقیت در کنکور ۱۴۰۲ تجربی انتخاب همنشین مناسب است است
این باور که دوستان فقط حرف های منفی می زنند هم غلط است اکثر دانش آموزان از افکار منفی و حرف های منفی که والدین و اطرافیان به آنها می زنند ناامید می شوند

پس اگر شما هم میخواهید در کنکور موفق شوید باید ارتباطات خود را در سال کنکور محدود کنید

من خیلی وقت ها میشنوم که دانش آموزان در مراسم مختلفی شرکت می کنند و اطرافیان آنها دائم با پرسیدن سوالات منفی مانند:
چی میخوای قبول شی؟
اصلاً خوندی تا الان؟
فلانی رو دیدی تجربی بود قبول نشد؟
و…
آنها را ناامید می کنند

فراموش نکنید که سال کنکور یک بار تکرار شود پس حتماً برای این سال برنامه ریزی کنیم و از هرگونه ارتباطاتی که موجب ناامید شدن شما می شود دوری کنید

اکثر دانش آموزان تجربی خواستار قبول شدن در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی های برتر هستند
این رشته ها نیازمند زیست و شیمی قوی هست و دانش آموزان تجربی از این موضوع آگاه هستند اما زیست و شیمی را به بخش روتین زندگی خود تبدیل نمی کنند

به عبارت ساده آنها خواندن زیست و شیمی را همانند درس های دیگر کنکور می داند اما این تفکر اشتباه است برای خواندن درس های زیست و شیمی علاوه بر اینکه باید با یک روش مطالعه درست مطالعه کنید

همچنین باید برنامه ریزی روزانه نیز داشته باشید این درس ها ضرایب بالایی در کنکور سراسری دارند . به همین علت باید مطالعه این درس ها به شکل روزانه و حداقل روزی یک ساعت باشد

نکته دیگر درباره این دو درس عدم تست زنی دانش آموزان است اکثر دانش آموزان تجربی با خود خیال می کنند درس های زیست و شیمی دو درس حفظی است پس به جای تست زدن و کسب مهارت تست زنی بیشتر مطالعه می کنند و این موجب می شود که هنگام آزمون دادن درصد کمی را کسب کنند

و ناامیدی سراغ آنها بیاید و با سوال هایی همچون من که مطالعه کردم چرا زیست و شیمی رو بالا نمیزنم مواجه شوند

دانش آموزان تجربی باید حداقل روزی ۲۰ الی ۳۰ تست بزند و آن را تحلیل کنند تا بتوانند مشکلات درس های ضروری خود را پیدا کنند و سریعتر آنها را رفع کنند تا قبل از آنکه دیر شود

چهارمین عامل موفقیت در کنکور ۱۴۰۲ تجربی وابسته به غول های بزرگی است که تجربی ها از آنها می ترسند
من هم به عنوان یک مشاور قبول دارم درس های ریاضی و فیزیک درس های دشوار و سخت برای دانش آموزان تجربی هستند اما گاهی مواقع لازم است به این ماجرا دقت کنیم که ما قرار است به هدف بزرگی برسیم بسیاری از دانش آموزان تجربی خواهان رسیدن به رشته های برتر هستند طبیعتاً در این رقابت بزرگ شما باید برای گرفتن حق خود سختی بکشید

اما من احساس می کنم اکثر دانش آموزان قبل از تجربه دروس ریاضی و فیزیک از آنها می ترسند در سر کلاس ها به این دروس توجه نمی کنند چون که باور دارند که نمیتوانند در این دو درس موفق شود شوند

پس دوباره به عدم اعتماد به نفس درباره این دو درس می رسیم بهتر است با روش هایی که برایتان توضیح می دهم به مقابله با این حس منفی بپردازید

۱) شروع کردن: مهمترین مرحله که اکثر دانش آموزان تجربی از آن می ترسند و فرار می کنند شروع کردن است به جای اینکه شروع کنند به مطالعه به سراغ هر عاملی به جز مطالعه می روند

برای مثال دانش آموز به جای مطالعه کردن به سراغ خرید کتاب های جدید می رود یا شرکت در کلاس های مختلف و یا…
گاهی مواقع تنها راه نجات شروع کردن است و شک نکنید اگر شیرجه بزنید مطمئناً شنا کردن رو یاد میگیرید
۲) از آسان شروع کن: دانش آموزان تجربی دنبال موفق شدن در کنکور سراسری هستند و هیچگاه باور ندارند که رتبه های برتر از سوال های آسان شروع کردند و همواره در این خیال اند که من باید سوال های سخت را جواب دهم

به همین علت زود به زود ناامید می‌شوند و در نهایت مجبور به تصمیم شدن و یا ول کردن درس های ریاضی و فیزیک می شوند
۳) صبور باش: نکته جذاب دانش آموزان تجربی نداشتن صبر و حوصله است من خیلی وقت ها با دانش آموزان تجربی بحث می کنم که چرا فلان درس را نمی خوانی؟

و اکثرا یک جواب یکسان می شنوم که زیاد است و من خیلی عقبم با اینکه با داشتن فرصت بیشتر از این هم حاضر به تلاش نیستند

اگر شما می خواهید در کنکور ۱۴۰۲ قبول شوید اول باید بپذیرید مسیر طولانی سخت طاقت‌فرساست پس اگر صبر کافی و تلاش را داشته باشید طبیعتاً در این مسیر موفق می شوید
باداشتن صبوری و برنامه ریزی منسجم میتوانید از درس هایی مثل ریاضی و فیزیک که تنفر دارید درصد بالایی کسب کنید و برای رسیدن به این درصد بالا باید بپذیرید که حتماً شکست می خورید ولی باید صبور باشید و بلند شوید
۴) از شکست خوردن نترس: شکست خوردن خود راهی برای پیشرفت کردن است اما دانش آموزان به دلیل نداشتن صبوری زود ناامید می شوند و طبیعتاً افرادی دیگر که ضعیف تر بودند به دلیل داشتن صبوری و نترسیدن از شکست پیشرفت می کنند
تا به حال دقت کرده اید دانش آموزانی که از شما ضعیف ترند یا به عبارتی شما آنها را آدم حساب نمی کنید و همیشه در کلاس به عنوان یک دانش آموز تنبل و درس نخوان شناخته می شود

راحت تر از شما در کنکور قبول میشود دلیلش هم کاملاً واضح است چون این دانش آموزان انقدر شکست خوردند که دیگر از شکست نمی ترسد

چگونه رشته پزشکی قبول شویم ؟

شرکت در آزمون های آمادگی لزومانمی تواند برگ برنده شما باشد اما به شما کمک خواهد کرد تا در شرایط آزمون قرار بگیرید خود را با رقیبان مقایسه نمایید و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. بهترین آزمون را خود شما می توانید برگذار کنید پیشنهاد ما به شما تست زنی نکور سال های قبل است .

چگونه در رشته تجربی موفق باشیم ؟

چگونه پزشکی قبول شویم برای پاسخ به این سوال بهتر است در ابتدا قبل از فکر کردن به موفقیت در رشته پزشکی باشید و باید به این فکر کنید که چگونه می توانید در رشته تجربی موفق باشید.رشته پزشکی یکی از بهترین رشته های تجربی می باشد اما قطعا رشته های خوب دیگری وجود دارد. برای موفقیت در رشته تجربی در ادامه با ما همراه باشید.

منابع 1

منابع 2