سلام دوستان امروز

تصمیم گرفتم درباره مشکل کمال گرایی صحبت کنم مشکلی که باید با جدیت حل شود 

مشکل کمال گرایی چیست ؟

کمال گرایی دانش آموزان چیست ؟

کمال‌گرایی perfectionism)، در  است که خصوصیات آن، با تلاش فرد برای بی‌عیب‌ونقص بودن و تنظیم استانداردهایی برای بالاترین سطح عملکرد توصیف می‌شود و با خود-ارزیابیِ انتقادی و نگرانی در مورد ارزیابی دیگران نیز همراه است.

کمال‌گرایی در بهترین تعریف آن، یک نوع ویژگی چند بعدی است، به طوری که روانشناسان توافق دارند که بسیاری از جنبه‌های مثبت و منفی در آن وجود دارد.

 در فرم ناسازگار آن، کمال‌گرایی مردم را به تلاش برای رسیدن به یک ایده‌آلِ دست نیافتنی یا اهداف غیر واقع‌بینانه سوق می‌دهد، که اغلب منجر به افسردگی و عزت نفس پایین می‌شود. در مقابل، کمال‌گرایی سازگار می‌تواند به افراد برای رسیدن به اهداف خود انگیزه بدهد و باعث شود

که این افراد از تلاش خود لذت ببرند. داده‌های جدید نشان می‌دهد که گرایش‌های کمال گرایانه، در بین نسل‌های اخیر افراد جوان رو به افزایش است.

تعریف کمال گرایی :

کمال‌گراها، به‌طور اجباری و وقفه‌ناپذیر، برای رسیدن به اهداف دست نیافتنی، تلاش و تقلا می‌کنند و ارزش خود را با میزان بهره‌وری و دستاوردهای خود اندازه‌گیری می‌کنند.

 کسی که خودش را برای رسیدن به اهداف غیر واقعی، تحت فشار قرار می‌دهد، به ناچار خود را در معرضِ دامِ ناامیدی نیز قرار می‌دهد. وقتی کمال‌گراها در رسیدن به استانداردهای خود شکست می‌خورند، تمایل به انتقاد خشن از خود دارند.

کمال گرایی دانش آموزی چیست ؟

همه دانش آموز ها مشکلاتی دارند وشاید به نظر شما این مشکلات ربطی به کمال گرایی ندارد ؟

برای تعریف دقیق تر این موضوع مثال می زنم 

من یک دانش آموزم ، تلاش می کنم و کلی هم کمبود دارم از لوازم تحریر تا کتاب و ... 

این مشکلات مانع موفقیت من میشه ؟

جواب خیر است اما صبر کنید اگر من این مشکلات را بزرگ کنم و آن ها را تبدیل به یک مانع بزرگ کنم چی ؟

حالا نمیشه ؟

صد در صد این مانع بزرگ وجود دارد و مانع موفقیت من می شود چرا ؟

چون من با خودم میگم اگر این لوازم را داشتم می توانستم درس بخوانم حالا که ندارم پس فراموفشش کن 

من نمی توانم درس بخوانم همین 

حال فهمیدد که کمال گرایی یک بیماری با علایم خاص نیست بلکه بسیار ساده می تواند ذهن شما در گیر کند جوری که نمی توانید باور کنید این لوازم برای درس خواندن مفید است نه ضروری 

چرا باید با کمال گرایی مقابله کنیم؟

در صورتی که کمال گرایی به عنوان یک خصیصه مثبت برای کسب انگیزه بیش‌تر استفاده شود، می‌تواند سبب رشد و توسعه شخصیت فرد شود.

اما کمال گرایی غیر واقع گرایانه می‌تواند زندگی را به ورطه نابودی بکشاند. کمال گرایی واقع گرایانه :

  • لذت از زندگی را از شما می گیرد.
  • اعتماد به نفس شما را از بین می‌برد.
  • انرژی و توانایی انجام کار را از شما می گیرد.
  • اشتیاق شما را برای تجربه های جدید می گیرد.
  • توانایی رشد و پیشرفت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شما دانش آموزعزیز باید کمال گرایی قبل از بزرگتر شدن رها کنید